Tuesday, August 10, 2010

Pakej Haji dan umrah

Definisi Haji:
Ziarah dalam hal Bahasa: Pergi ke Tuhan Yang Maha Kuasa.
Haji istilah Islam: menyembah Allah Haji. Ini adalah pekerjaan-pekerjaan tertentu dilakukan pada masa, tempat dan cara.
Semua Mazhab bersetuju pada definisi.

Tamattu '`
Tamattu '' diucapkan 'Umrah sejak bulan-bulan Haji. Setelah sudah melakukan Umrah dan OFF, keadaan berihram Haji harus pada hari ia telah dibebankan Tarwiah dan pengorbanan.

Qiran
Qiran adalah niat Umrah dan Haji pada masa yang sama dan tidak boleh berihram Haji Ihram sebelum rejam dan bercukur atau memotong. Dia dikenakan pengorbanan.

Ifrad
Ifrad adalah niat Ihram Ihram Haji sahaja dan akan tetap di Nahar ihramnya up-to-hari (para korban). Orang-orang peziarah Haji Ifrad tidak menawarkan.

Undang-undang dan Dalilnya:
Difardhukan Haji sekali dalam seumur hidup setiap Muslim, laki-laki atau perempuan.

Bukti dari Al-Quran:
Firman Tuhan berkata: Dan Allah mewajibkan orang untuk melakukan haji ke House adalah siapa sahaja yang boleh mencapai dia, dan mereka yang menolak (menolak kewajipan haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak bebas dari) dunia.
Allah swt telah penghijrahan memfardhukan haji di kesembilan, dan dia tidak pernah melakukan Haji kecuali Haji Wida.

Bukti dari Hadis:
Dia mengatakan yang bermaksud: "Islam dibina di atas lima tiang." Dia menyebutkan, antara Haji.
S.a.w Rasulullah mengatakan:

"Tidak ada balasan untuk haji yang Mabrur kecuali Syurga."
Rasulullah saw berkata: "Mereka yang melakukan Haji dan tidak pernah menyetubuhi isteri tidak melakukan kejahatan yang akan kembali murni seperti saat dia dilahirkan." Rasulullah saw berkata: "Wahai semua Allah telah memfardhukan ibadat Haji bagi anda, sehingga anda perlu melakukan Haji. Kemudian seorang laki-laki bertanya: Adakah setiap tahun wajib untuk bekerja, Wahai Rasulullah tetap diam sehingga orang itu bertanya untuk ketiga kalinya dan dengan demikian dia berkata: "Jika saya mengatakan ya, maka anda harus lakukan, setiap tahun, jadi jangan Haji apabila anda mampu."

Semua imam bersetuju bahawa haji adalah kewajipan, tetapi kelima tiang Islam dan itu adalah wajib dilakukan secepat mungkin.

No comments:

Post a Comment